zondag 28 september 2014

 

Jaartafels

 
Een jaartafel neerzetten is iets wat ik al doe vanaf dat de kinderen nog heel klein waren. Aan het begin van het herfst seizoen stond en lag er nog niet heel veel maar gaandeweg kwamen er steeds meer vondsten bij. Het combineren van iets gemaakt en iets van de natuur, een kastanje of een eikeltje, ziet er zo echt uit. Je ziet de seizoen kinderen dan tot leven komen.
 

 
Dit jaartafel hoekje heeft ooit bij Nathalie thuis gestaan. Prachtig gemaakt, ik geniet er nog steeds van!!
 
Zo'n tafel kan op een plank, in een nisje op een klein tafeltje, eigenlijk overal waar je een plekje vrij maakt. Met een paar mooie lappen in de goede kleur van het seizoen, met wat hoogte verschil en natuurmateriaal kom je al een heel eind. Dan natuurlijk je zelfgemaakte popjes. Laat de popjes het verhaal vertellen, laat ze naar elkaar kijken. Met kinderen en jaartafel maken is leuk om te doen. Nu mijn kinderen dat al lang niet meer met mij mee willen doen doe ik het gewoon zelf. Hier is het altijd wel een gouden regel geweest dat de popjes op de jaartafel om te kijken waren.Zelf hadden onze kinderen eigen seizoenpopjes om mee te spelen.

 
Een hangende jaartafel kan natuurlijk ook. Wij hebben een balken plafon en een schroefje meer of minder maakt ons niet zo veel uit. Maar ik snap dat in een strak gestuuct plafon dit een beetje anders is.

 
Deze jaartafel met de paddestoelen is gemaakt met heuse bomen. Boven in de stam een oog gedraaid en ophangen maar......

 
Een jaartafelhoekje kun je ook maken door een etagiaire te gebruiken. Een lapje erom heen en je hebt je tafereel. Ik ben benieuwd of jullie zulke hoekjes maken en wat je gebruikt en waar je ze maakt. Foto's zijn welkom en ideëen ook altijd!!!

 
 
 


1 opmerking: