zaterdag 14 juni 2014

 

 

Hoe ga je te werk?

 
Ieder mens heeft van die vaste gewoontes, ook in een hobby ontwikkel je die. Soms vragen cursisten:"hoe hoort het nu eigenlijk, dat maken van een hoofdje, of de handjes...." Iedereen die mij een beetje kent weet het antwoord. "Ik kan je mijn manier uitleggen maar doe het uiteindelijk hoe je het zelf het prettigst vindt:. Natuurlijk moet je met het resultaat tevreden zijn, het is fijn als het popje een net hoofd heeft, mooie handjes en voeten enz. Er zijn vele wegen die naar Rome gaan. Tijdens een cursus wil ik zeker mijn methode uitleggen zodat de ander zelf kan beoordelen hoe die het gaat doen.
Ik ben graag zuinig met materiaal. Goede materialen zijn kostbaar en verspillen doe ik niet graag. Te weinig hebben vind ik ook niet fijn, dus ik streef er na om in mijn paketten wel altijd voldoende materiaal te hebben. Dit materiaal is afgestemd op mijn wijze van werken daarom wil ik een aantal tips via mijn blog doorgeven. Deze tips kan je terug vinden bij pagina's. Deze keer ga ik laten zien hoe ik handjes maak. Hierbij laat ik altijd afbinddraad vast zitten aan de rol zodat ik zo lang mogelijk met mijn garen rol kan doen. In de paketten heb ik een klosje met draad toegevoegd. Misschien leuk om te weten dat mijn vader deze, al zo lang als wij bestaan als pop en plank, maakt. Ook hij heeft een heel systeem ontwikkeld hoe hij deze klosjes maakt. Ik heb het eens geprobeerd maar alles kwam in de war en  na tien mislukte klosjes ben ik er mee opgehouden..... De klosjes worden half automatisch gemaakt. Eerst knipt hij een strookje van karton, daarna staan er een heel aantal klosjes garen op een plankje die verbonden zijn met het strookje karton. Vervolgens komt de boormachine en draaien er keurig 5 klosjes garen in het rond.....bij mij niet helaas.... Ik hoop dat hij het nog jaren wil blijven doen.
Dit blog hebben jullie te danken aan een cursist die mij gister mailde met de vraag "kun je mij via de mail uitleggen hoe je ook al weer de handjes maakt.." ik hoop dat het gaat lukken via mijn blog. Nog even geduld, het komt er aan.
 
 
 


1 opmerking: