dinsdag 3 juni 2014

 

Het maken van een skelet.


Wat klinkt dit nu luguber, skeletten maken... ,maar ik neem aan dat diegenen die regelmatig popjes maken dit vast snappen. Eerst de hoofdjes, dan de benen en de armen, om dan een lijf te fabriceren. kost het jullie moeite? Mij ooit in het begin wel. Maar door de jaren heen ontwikkel je dan je eigen stijl. Je hoort eens dit bij de een en dat bij de ander...
Neem nu de hoofdjes. Welke maat vinden jullie het prettigst? Mij maakt het eigenlijk niet uit. Er zijn periodes dat ik de grote hoofdjes van b.v 18, 19 cm leuk vind om te maken. Een grote pop vult je tafereel. Je kunt werken met 1 centrale pop en daarom heen een aantal kleinere. Nog niet zo lang geleden heb ik de bodes gemaakt, deze hebben hoofdomtrek van 16 cm.

Voor elk seizoen een grote pop. Giga - ligsa's hebben wij ze hier intern genoemd. Bij deze poppen maak ik ook een stoffen lijf. Hiervan heb ik een foto reportage gemaakt om het jullie gemakkelijker te maken. Deze wil ik ook op dit blog opslaan. Binnenkort gaat dat vast lukken....nog even uitzoeken hoe dat moet.
Maar ook een hoofdmaatje van 5 cm is leuk om te maken. Voor sommigen van jullie een hele uitdaging, anderen vinden dit weer heerlijk. Klein is het wel. Nog kleiner....ook leuk.


Deze iniminies horen bij de schelpenkinderen en hebben hoofdje 5cm. en 3,5 cm. Deze popjes hebben alleen een lijf van pijpenragers. Ook hier zal ik binnenkort via dit blog aandacht aan schenken. De verhoudingen zijn namelijk heel belangrijk.
Ooit ben ik begonnen met de popjes met een hoofdje van 9 cm, de bloemenkinderen.


Het skelet maak je ook van pijpenragers, maar die versterk ik tegenwoordig wel met dun ijzerdraad. Op ten duur vind ik de benen anders te slap worden en kunnen de popjes alleen nog maar zitten. Ook hiervan zal ik later op dit blog laten zien hoe ik de skeletjes verstevig.
Al met al een technisch onderwerp...Maar wanneer de basis van je popjes goed is zien je popjes er ook direct beter uit. Ik ben benieuwd naar jullie voorkeuren van maten. Reageer gerust, vind ik leuk om te lezen.



2 opmerkingen:

  1. ik ben hier heel benieuwd naar, ik lijk altijd kortere armen te hebben. En naar het ijzerdraad, dat ken ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om het maken van een groot skelet nog eens rustig te kunnen doorlezen, ik wil de volgorde nog wel eens door elkaar halen (krijg ik een pop zonder benen:-p

    BeantwoordenVerwijderen